Barion Pixel
Connect with us

Majoros Nóra: Pityke és prém

Hírek

Majoros Nóra: Pityke és prém

Egy szókimondó meseregény, aminek a szereplői mi vagyunk és a gyerekeink. Tündérmese ez, ám a mai értelemben mégsem az. Sokkal inkább a régi, átíratlan erdélyi tündérmesékre emlékeztet, melyekben a tündérek gyönyörűek, ám veszélyesek, önzők és gyakorta vérengzők voltak – Böszörményi Gyula írása Majoros Nóra Pityke és prém című könyvéről.

Tündérmese rólad, rólam, rólunk

Böszörményi Gyula gondolatai Majoros Nóra: Pityke és prém c. regényéről

„Korábbi munkáim során sokat utaztam, különböző országokat, kultúrákat ismertem meg. Miközben egyre nyitottabbá, kíváncsibbá váltam, úgy lett szembetűnő, hogy a környezetem egyre inkább bezárkózik, és egyre hangosabbá válnak az előítéletek. A regényt 2014-ben kezdtem el írni, és ezek a kérdések már akkor is aktuálisak voltak. Sokkal jobban szerettem volna, ha a regény mára aktualitását veszíti, de sajnos nem így történt.”

– részlet a szerzővel készült interjúból.

 

Kapcsolódó kép

Ez a könyv nem az, aminek első pillantásra látszik. Mert ugyebár minek is látszik? Vegyük kézbe a vaskos kötetet és szembesüljünk a rendkívül szép, visszafogott, ízléses és kifejező borítóval, ami Papp Beatrix munkája. Két csudaszép leánykát látunk rajta, akik tükörképei egymásnak, ami nem is meglepő, hiszen ikrek. Prillaszári és Govalinda királykisasszonyok titokzatos mosollyal néznek vissza ránk. A két leányka mögött mintha komor, hatalmas hegy magasodna, mely egyben varázslatos „kulcslyuk” is, ami a történet sötét, nyomasztó, komor világába enged bepillantani. Jobban megnézve azonban felfedezhető, hogy a „hegy” valójában emberi (vagy állati?) alak, mely fáklyát tart a kezében, és borzas prémbundát hord!

Rendben – állapítjuk meg – akkor tehát ez a történet bizonyára két lányról, és a rájuk fenekedő gonoszról szól (tévedünk, de ez ebben a pillanatban még megengedhető).

Nyissuk ki hát a könyvet és tegyük, amit kell: kezdjük el olvasni. Gyorsan peregnek az oldalak, mivel Majoros Nóra igen könnyű tollú író, aki gördülékeny és nagyon szerethető, élvezhető mondatokkal, csodás stílussal mesél. Az első megállapításunk így hangzik majd: „aha, szóval ez a történet egy kedves, humoros, bájos tündérmese” (és persze megint tévedünk). Az ötvenedik oldal környékén aztán már kezdünk kicsit gyanakodni. Feltámad bennünk az „itt valami nem stimmol”-érzés, mivel a szereplők igen gyakran fenyegetőznek lefejezéssel, kínzással és egyéb, csakis erőszakos uralkodókra és hóhéraikra jellemző nyalánkságokkal. A századik oldalt elérvén végül rá kell döbbennünk (és ez az érzés később csak fokozódik, méghozzá hatványozottan), hogy a szerzőnek sokkal komolyabbak a szándékai velünk, semhogy egy bájos tündérmesével ajándékozzon meg minket.

Kapcsolódó kép

Nem mismásolok tovább: a Pityke és prém igazi, vérbő, mai, azaz bátor és szókimondó meseregény. Csípős, toroktisztító Negro cukorka ez, amire csak megtévesztésül került olyan papírcsomagolás, melynek színes ábrája „édibédi napi cukiságot” ígér. Majoros nem bájolog és nem vacakol azzal, hogy kizárólag egy bizonyos korosztálynak írjon: ő szól a kicsi, a nagy és a felnőtt „gyerekekhez” is, mert minden korosztály számára van valódi mondanivalója.

Prillaszári és Govalinda királykisasszonyok, akik épp tizenhetedik szülinapjuk megünneplésére készülnek, a pitykések legmagasabb kasztjához tartoznak, hiszen édesanyjuk az ország teljhatalmú uralkodónője. Egopódia királynő végtelenül rideg, hatalommániás, kegyetlen asszony, aki soha senkit, még az ikerlányait sem szerette. Ő valójában akkor volna tökéletesen boldog, ha egyedül élhetne a világon, bár ebben az esetben akadna némi gondja azzal, hogy kit kínozzon, fejeztessen le, vagy legalább alázzon a porig.

Majoros csodásan bonyolult, tökéletes logikával felépített és külcsínre tündérien szép, ám valójában végtelenül kegyetlen, sötét, kíméletlen világot teremtett. Fantáziában nincs hiány (bár a regény ettől sem témájában, sem stílusában nem rokon a klasszikus fantasyval, még ha annak néhány eleme fel is bukkan benne).

Tündérmese ez, ám a mai értelemben mégsem az. Sokkal inkább a régi, még csonkítatlan, átíratlan erdélyi tündérmesékre emlékeztet, melyekben a tündérek gyönyörűek, ám veszélyesek, önzők és gyakorta vérengzők voltak, akiket csak a későbbi, egyre prűdebb, „széplelkű” korok „szelídítettek” (hamisítottak) réteken kacagva ugrabugráló mezítlábas kislányokká.

A Pityke és prémben akad jóságos banya, megtévedt ifjú hős, ordas farkasok gyilkos falkája, Hagridra emlékeztető prémes barát, Yoda mestert idéző titokzatos bölcs, és még számtalan izgalmas, érdekes, változatos szereplő és meselény. Az olvasónak rendesen észnél kell lennie, hiszen az egyik oldalon még aranyos nyuszikák ugrálnak a réten, míg a következőn egy egész prémesek (ők is emberek, akiket az úri pitykések a pórokkal együtt kegyetlenül elnyomnak) lakta város kiirtásával szembesülünk.

Majoros tehetsége és bátorsága egyértelmű. Rég nem született már olyan magyar meseregény, ami egyrészt ennyire olvastatja magát, másrészt fel meri vállalni korunk legégetőbb problémáinak, sőt, borzalmainak témáját. Beszél a kapzsiságról és a hatalomvágyról, mely a pitykések úri kasztját olyannyira megfertőzi, hogy végül már fogalmuk sincs róla, milyen a világ a palotáikon kívül. Beszél arról, miért gyűlölködik az ember (naná, hogy félelemből), miért akar mindent és mindenkit elpusztítani, ami más, mint ő maga, és mesél arról is, hogy olykor rettentő nehéz segítséget nyújtani az elesetteknek, ha azok már rég elfeledték, milyen valaki másban bízni.

Prillaszári, Govalinda, Egopódia és a többi szereplő mind mi vagyunk. Mi rettegünk az országunkba érkező menekültektől, minket vakít el a pénz és a hatalom, mi vágjuk ki a fákat ezerszám, mert a helyükbe nyugtalan álmaink nagyzoló betonszörnyeit akarjuk állítani, és mi vagyunk a pórok, úricsicskák, akik kiszolgáljuk, eltűrjük, lenyeljük a pitykések hagymázas agymenéseit. Mi harapunk bele a kézbe, mely korábban táplált, és acsarkodunk, ha ismét segíteni szeretne nekünk, és mi vagyunk az elnyomott, erdőmélyi tudatlanságba taszított prémesek is, akik lassan nem csak azt kezdik elfeledni, hogy jogaik vannak, de már-már arra sem emlékeznek, mit jelent embernek lenni.

Mi vagyunk ennek a meseregénynek a szereplői, mi és a gyermekeink.

A Pityke és prém nem csupán szórakoztató, de valóban tanulságos és mai meseregény, amit erősen ajánlok minden, még önálló gondolkodásra képes olvasónak, legyen akár pitykés, akár úricsicska, pór vagy prémes.

(forrás:librarius.hu)

Continue Reading
You may also like...

További Hírek

  • Hírek

    Kulka János lett a Nemzet Színésze

    By

    Kulka János Budapesten született 1958. november 11-én, Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színművész, érdemes és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja. Ma a március 30-án elhunyt Tordy Géza helyére választották meg...

  • Hírek

    Kovács András Ferenc Költészeti Díj

    By

    A 2000 eurós pénzjutalommal járó Kovács András Ferenc Költészeti díjat évenként egyszer adják át a szakmai kuratórium döntése alapján.

  • Hírek

    A költészet élmény, segítség, menedék

    By

    Lutter Imrét versek keltik, s versekkel fekszik – számára minden egyes nap a költészet ünnepe. Zelk Zoltán gyerekverseivel érkezett meg a költészet Lutter Imre életébe, aki már nagyon fiatalon ráébredt arra, hogy...

  • Hírek

    ÚJ HELYEN, KESZTHELYEN!

    By

    Új helyen, Keszthelyen rendezi meg 2024. augusztus 22-től 25-ig a Bujtor István Filmfesztivált a Latinovits Emlékmű Alapítvány és a Magyar Versmondók Egyesülete. A sokszínű fesztivál a filmes kínálat és a vörös szőnyegen...

  • Hírek

    Megdöbbentő történeteket őriznek a falak

    By

    A mai napig őrzi Ady Endre emlékét az a budapesti ház, ahol haláláig élt legendás költőnk. Az első emeleti, erkélyes lakás a pesti Veres Pálné utca 4-6. szám alatt található, és legfőbb...

To Top