Hírek
Bajor Imre, mint senki más
Habár Kossuth-díjjal nem büszkélkedhet, s erre az ürügyre hivatkozva nem számolt be a köztévé az egyik legnépszerűbb színész haláláról, számos színpadi szerepe és a Szomszédok-beli már-már legendás figura, Oli úr megformálása mellett Bajor Imre közel egy tucat nagyjátékfilmben is feltűnt, nem beszélve szinkronmunkáiról. Barátai és a Heti Hetes is emlékezik.
Nincs több „csóközön”. Szerda reggel, hosszan tartó betegség után, 57 évesen elhunyt Bajor Imre, Havas Henriktől kapott becenevén Kicsihuszár, aki a Szomszédok Oli uraként búcsúzott így az azóta szállóigévé vált mondattal.
A színházi, televíziós közönség és a rádióhallgatók egy Karinthy-gyűrűs humoristát, és a Magyar Köztársasági Érdemrend kis- és tisztikeresztjével kitüntetett alkotót gyászolnak. 1976-ban az Állami Déryné Színház kötelékeiben indult pályája, láthattuk a Família Kft.-ben és televíziós kabarékban, tévé- és mozifilmekben, hangját a rádióból is ismerjük.
A Heti Hetesben rendszeresen kommentálta az aktuális híreket, pályatársával, Verebes Istvánnal, aki a – Balettcipő-beli – kezdetekkor is támogatta, évtizedeken át tartó, közös munkájuk a Hyppolit, a lakáj című darabbal indult. – Nagyon fáj, ezért nem szeretnék róla beszélni – válaszolta megkeresésünkre a Jászai Mari-díjas színész, rendező, műsorvezető.
Koós János is fájó szívvel mesélt Bajor Imréről. – Hiába terveztük, hogy majd együtt ünnepeljük meg a 90. vagy a 100. születésnapunkat, a sors közbeszólt. Csütörtökön a piacon jártam, és az emberek odajöttek hozzám: „Jani, őszinte részvétem, amiért meghalt a legjobb barátod” – fogalmazott az énekes, színművész.
Fotó: DM |
Koós János: Hogy vagy?-tól a nevetésig
– Az első „Hogy vagy”-tól és kisfröccstől haláláig mindig jóban voltunk. Többek között a Vidám Színpadon voltunk kollégák, amikor együtt mentünk fellépésre, mindig én vezettem, Imrének soha nem volt jogosítványa – mondta el Koós János, akivel közösen bejárták a világot. – A fülei utcán – mert egy utcában van a nyaralónk – kis törpekutyákkal jött. Amikor odaért hozzám, mindig megállt a kerítésnél, én pedig megéreztem a jelenlétét, és kiléptem: „Már megint macskával jöttél?” Addig mondogattam, míg egy irgalmatlan nagy és szép kutyával jelent meg egyszer – mesélte az énekes, aki Bajor Imre lányának keresztapja lett.
– Épp a Víg özvegyet próbáltam az Operettszínházban, amikor megcsörrent a telefon, és annyit mondott Imi: „ Jani, a feleségem mindjárt szülni fog, én nem bírok odamenni, nagyon ideges vagyok” – akkor elkéredzkedtem Szinetár Miklóstól. Elrohantam érte, elmentünk a kórházba – emlékezett vissza.
Kisautót ajándékozott „Marcsának”
A Budapesti Operettszínház kötelékében több mint 10 évig alakította a Mágnás Miska címszerepét Bajor Imre. „Törzskönyvezett menyasszonyaként” Marcsa szerepében Oszvald Marika állt mellette a színpadon.
Fotó: DM |
– Megbízható, nagyszerű partner volt, finom ember, kellemes kolléga. A premieren egy kicsi porcelán autóval lepett meg, amelyben a párosunkat jelképező menyasszony és vőlegény ült. Azóta is nagy becsben tartom ezt a meglepetést – emlékezett vissza a Jászai Mari-díjas színésznő és operetténekesnő a közös munkára, majd hozzátette: – Addig tudta csűrni-csavarni a mondatokat, amíg nem bírtam már uralkodni magamon, és volt, hogy a színpadon elnevettem magam. Ahogy feladják a labdát, úgy lehet elrúgni. Bajor Imre viccei, poénjai nem önös érdekből hangzottak el, őszintén humorizált – fogalmazott a színésznő.
Kern András „humorbarátjára” emlékezik
– Ültünk a Balettcipő nevű helyen, a színészek éjszakai találkozóhelyén. Ott volt egy helyes, jó szívű, jó humorú srác, azt mondták, ő Bajor Imre. Verebes tehetséges fiúnak tartotta, és mindig mondta, hogy lesz belőle valami. Lett is – idézte fel az eléső találkozásukat Kern András, aki kabaréjelenetekben és a Heti Hetes című műsorban is gyakori partnere volt Bajor Imrének. Többször filmeztek együtt, többek között a Meseautó és az Egy szoknya, egy nadrág című vígjátékban szerepeltek egy vásznon. – Jól megértettük és szerettük egymás humorát, pedig nem voltunk közeli barátok – magyarázta a Kossuth- és Jászai Mari-díjas alkotó, aki szerint Bajor Imre olyan korszakban jelent meg, amikor még sokféle módja volt a színészek összetalálkozásának. Ez most – a kulturális műsorok ritkulásával – kevésbé jellemző.
Fotó: DM |
Litkai Gergely első jelenetét adta elő
Nem csak Az egy szoknya, egy nadrág és a Szuperbojz című filmen dolgozott együtt Bajor Imre Litkai Gergellyel, a Rádiókabarékban is többször adták egymásnak a mikforont.
– Igazi komédiás, bohém, nagyvonalú és jó lelkű volt, ami manapság igen ritka. Nagyon hálás vagyok neki. Amikor a karrierem indult, Bajor Imre már akkor a Rádiókabaré egyik vezető színésze volt, a Rómeó és Júlia és a Diszkó királyai című jelenetemet ő olvasta fel. Biztatott akkor, hogy folytassam az írást, mindenre nyitott volt, ami mókás és vicces, az újdonságokat is remekül meg tudta szólaltatni – mondta a Karinthy-gyűrűs humorista, forgatókönyvíró. – Ahogy Kabos Gyula, ő is mindig a kisember szerepeiben alkotott nagyot, klasszikus értelemben vett polgári jelenség volt a színpadon, ami kezd kihalni a magyar tásadalomból. Pont a szerethetősége miatt nevettünk szívesen rajta vagy vele.
Woody Allen hozta össze Hernádi Judittal
A színpadon először a Lebegő fénybuborék című Woody Allen-darabban talákozott Bajor Imrével Hernádi Judit, majd végigkísérték egymást színházi és televíziós pályájukon. – Egy pályatársat és egy barátot veszítettem el, még nem tudom feldolgozni a halálát – fogalmazott a Jászai Mari-díjas színművésznő, érdemes művész. – Örökké – hol komolyan, hol nem – udvarolt nekem, fájdalmas lett volna, ha elmarad ez a játék. Lovagias lény volt, mert szeretett másokat jól tartani és szórakoztatni, kényelmet nyújtani, boldoggá tette, ha az emberek jól vannak körülötte. Nem talákoztam más lovaggal, csak ővele – jellemezte kapcsolatukat Hernádi Judit, aki a Le a fejjel című vígjátékban és a Pasik című sitcom-sorozatban is partnere volt.
Fotó: DM |
Farkasházy Tivadar, meg az Ottó, a Tóth Ottó
Több mint 30 évig dolgozott együtt Farkasházy Tivadar Bajor Imrével, az első jelenetet, amelyet a televízióban előadott, ő írta. – Mondják rá, hogy humorista vagy színész, szerintem inkább komikus. Gondoljunk csak Ede bácsi (innen az „Én, a Gyula, meg az Ottó, a Tóth Ottó” szállóige), a Lujzavárosi szurkoló vagy a Falugyűlés tanárnője című kabaréjelenetekre.
– Bármit adtunk a kezébe, abból sikert csinált. Látta, hogy „becsapjuk”, mert tudtuk, hogy elég egy közepes anyag, Imi úgyis megcsinálja. A legfontosabb mégis, hogy nagyszerű ember volt – idézte fel közös munkájuk kezdetét az újságíró-humorista, akivel a Heti Hetesben 15 évig ültek egymással szemben.
– Én nem vagyok a színpad ördöge, köztudomású, hogy untermann vagyok. A mai napig azért tudtam megmaradni, mert a történeteimet ő színezte ki. Mivel én sosem láttam a közönséget, őt láttam, bele kapaszkodtam, neki meséltem. Amikor sikerült, szálltam a levegőben és ő kapott el, de már nincs, aki elkapjon.
A Heti Hetes is emlékezik
A Heti Hetes méltóképpen szeretne az elhunyt komikusra emlékezni. Meghívták legkedvesebb kollégáit, így a jelenleg is aktív „hetiheteses” Gálvölgyi János és Farkasházy Tivadar mellett újra feltűnik a műsorban a korábban véglegesen távozó Hernádi Judit is – írja a Bors.
A Heti Hetes stábja szerint csak úgy szabad emlékezni Bajor Imrére, ahogy élt, vagyis vidáman. Az első őszi adást barátjuknak szentelik a humor nagyágyúi. Erre az alkalomra még Hernádi Judit is visszatér közéjük.
– Imre halála feldolgozhatatlan veszteség számunkra – mondta el lapunknak Ónodi György, a Heti Hetes főszerkesztője. – A széke természetesen üres marad, az első őszi adásban pedig olyan vendégekkel emlékezünk rá, akik a Heti Hetesen kívül is szoros szakmai és emberi kapcsolatot ápoltak vele.
Többek között visszatér Hernádi Judit, aki távozásakor ugyan azt mondta, többé nem jön, erre az alkalomra azonban megszegi a fogadalmát, ami pedig rá nem jellemző. Itt lesz Gálvölgyi János, Ábel Anita, Farkasházy Tivadar és még sokan mások is. A főszerkesztő már most elkezdte a felkészülést a különleges adásra.
– Kiírtam lemezre tizenöt évnyi anyagot a műsorunkból, Imre legjobb pillanatait. Ezeket fogjuk bejátszani, és ezeken röhögünk majd együtt Imrével, a nézőkkel. Igen, röhögünk, mert véleményem szerint Imre is ezt látná szívesen. Vidám, életigenlő ember volt, aki elvárja tőlünk, hogy úgy emlékezzünk rá, ahogy ismertük. Jókedvvel…
A filmszínész
Mozis karrierjét viszonylag későn kezdte, hiszen miközben színházban 19 éves kora óta dolgozott, első filmjét már 27 évesen forgatta.
Verte a blattot
Egyik első szerepe a nagyvásznon egy Szurdi András és Szurdi Miklós rendezte krimivígjáték volt, a Képvadászok, melyben például Kern András, Andorai Péter és az alig tízéves, kétcopfos Ábel Anita mellett tűnt fel.
Ezután fajsúlyosabb munkák következtek: például a Kaszás Attila, Rudolf Péter és Pogány Judit nevével fémjelzett Zuhanás közben, Az új földesúr című Jókai- és a Vörös vurstli című Csáth Géza-adaptáció vagy Szabó Ildikó (Gyerekgyilkosságok, Csajok) Hótreál-ja – a súlyos társadalmi mondanivalót megfogalmazó nemzedéki közérzetfilmben tipikus nyolcvanas évekbeli, feltűrt ingujjas huligánként verte hitelesen a blattot.
Bajor ebbe a nyúlfarknyinál is rövidebb szerepbe is bele tudott lopni egy emlékezetes gesztust: figyeljék meg a fenti jelenetben, milyen mozdulattal mutatja meg a többieknek a nyerő lapjait.
Meseautó (2000)
Az első olyan mozifilm, melyben fontosabb, valóban emlékezetes szerepet kapott, Kabay Barna 2000-ben készült remake-je, a Meseautó volt. Az 1934-es imádnivaló romkom újrájában a főhős szerelmespárt Stohl András és Ónodi Eszter hozta, mellettük azonban talán Bajornak volt a legfontosabb szerepe, hiszen Halmos Aladár titkársági mindenesként egyrészt Kabos Gyula legendás alakítását ismételhette meg, másrészt a karakter maga afféle Cupidóként tevékenykedett a középpontban álló szerelmesek oldalán.
Érdekes, hogy a nagy magyar remake-lázat elindító, szintén Kabay rendezte 1999-es Hippolyt-ban a színész nem volt benne, pedig színpadon, Verebes István rendezésében a Játékszínben 1990-től több mint kétszáz előadáson át játszotta nagy sikerrel a Hyppolit, a lakáj egyik legszínesebb figuráját, az ifjabb Makátsot.
Egy szoknya, egy nadrág (2005)
Öt évvel a Meseautó után ismét egy újra következett: az Egy szoknya, egy nadrág-ban ugyan Rudolf Péter volt a húzónév és a legparádésabb jelenetek is neki jutottak, de a másik főszerep egyértelműen Bajoré volt.
A Latabár Kálmán-klasszikus modernizált, a huszonegyedik századi magyar szórakoztatóipar világára hangszerelt verziójában Rudolf alakította Sóvári Pétert, a sztárszínészt, aki nőnek – nevezetesen dúsgazdag, ám sajnálatos módon egy cseppet sem vonzó mexikói özvegynek – öltözve veri át szerelmi vetélytársát (a vágy kevéssé titokzatos tárgya Oroszlán Szonja színésznőcskéje), a legatyásodott, számító rendezőt (őt játszotta Bajor Imre).
Le a fejjel! (2005)
2005-ben Bajor egy másik nagyjátékfilmben is feltűnt: a Le a fejjel!-t nem kisebb név rendezte, mint Tímár Péter (Egészséges erotika, Csinibaba). A középkori kosztümös komédiában a színész Heti hetes-beli kollégáival játszott együtt, sőt Gálvölgyi János, Hernádi Judit és Bajor összjátéka adta a film lényegét (a triónak megvolt a lehetősége összeszokni, hiszen a beszélgetős showműsoron kívül a Pasik című sorozatban is közösen szerepeltek).
A Le a fejjel!-ben ráadásul Bajor Imre kettős szerepben tűnt fel, mivel az általa hozott üldözési mániás király a cselekmény egy pontján koldusnak öltözik, hogy így rejtőzzön el vélt, de utóbb valódinak bizonyuló ellenségei elől.
Szuperbojz (2009)
Bajor Imre utolsó nagyfilmes munkája abszolút főszerep volt, sőt az általa alakított figura indította be az eseményeket és bonyolította a későbbiekben is a cselekményt. A Szuperbojz-t a remake-mester Kabay Barna rendezte, ezúttal saját ötlet alapján.
A rockkomédia a nosztalgiahullámot meglovagló, mindenáron újra összeálló együttesek elé próbált görbe tükröt tartani, Bajor pedig a címszereplő banda frontemberét, az elviselhetetlen, alkoholista Johnny G-t formálta meg – igaz, alakításáról időnként elvonták a figyelmet Stefanovics Angéla és Kerekes Vica szintén főszerepet játszó gyönyörű keblei. A film zárójelenetében meggyőzően énekelte el a Berkes Gábor által írt, tagadhatatlanul fülbemászó Beborul az ég című számot.
Ez nem a normál zenei A hang
A filmszerepek mellett Bajor más vonalon is kapcsolódott a mozi világához. Szinkronizált klasszikusokat (lásd az Alain Delon – Romy Schneider-féle Christine vagy A hárem Marco Ferreritől) és vígjátékokat (a Cadillac Manben, az Ideggyogyóban és az Irány Colorado!-ban mind egy-egy főszereplőnek kölcsönözte a hangját), legnevezetesebb, szinte ikonikus szinkronmunkája mégis a Jó reggelt, Vietnam! Adrien Cronauer rádiós műsorvezetője.
A vietnami háború idején, 1965-ben a fegyveres erők rádiójának saigoni csatornájánál a bakákat szórakoztató főhős „Jóóóóóóóóóóó reggelt, Vietnáááááááááááááááááám!”-ja valószínűleg még annak is Bajor Imre, nem pedig Robin Williams hangján szólal meg a fejében, aki tűzzel-vassal irtaná a szinkront. Amit ott Bajor a hangjával csinál, az vokális akrobatamutatvány. Hadar, süvölt, selypeg, brummog, mindezt bámulatos gyorsasággal váltva. A Jó reggelt, Vietnam! szinkronja egyébként nemcsak Bajor Imre karrierjében kimagasló, de simán rajta lehetne a legjobb magyar szinkronok toplistáján is előkelő helyen.
(forrás: Origo, Népszava, Dél-Magyarország)