Ez már a közösségi költészet más dimenziója. II. Országos Egyéni Slam Poetry Bajnokság. “Elsőnek lenni szar.” Ezt Basch Péter  mondtaszavalta a Kölcsey utolsó 180 fokos kérése című (?) versében a II.  Országos Slam Poetry Bajnokság döntőjének rájátszásában. Az elsőségre  vonatkozó kérése bejött, ugyanis második lett. 
A rájátszás előtt egy  égígérő nő járt sálas táncot a légben, a mintegy ötszáz főnyi közönség  meg áhítattal, lélegzetvisszafojtva nézte végig a produkciót a Trafó  nézőterén.
A Trafó felé gyalogolva a közösségi és a közéleti  költészeten gondolkodtam. Előző este egy budai borozóban voltam  költészeti esten, nézők-barátok tizenketten, én voltam az egyetlen  idegen. Ingyen. Valamikori közéleti költő volt a vendég.

A slam  bajnokság döntőjére a helyszínen már nem nagyon lehetett jegyet  szerezni. Öt-hatszáz ember, akik azért gyűltek össze, hogy verset  adjanak elő, verset hallgassanak, mély csöndben legyenek vagy éppen  sikítsanak. Ez már a közösségi költészet más dimenziója. És nem kevésbé  közéleti. De mi is az a slam?
Előre tudván, hogy nem fogja a valóságot teljesen  visszaadni, amit írok, a slamet talán úgy lehetne meghatározni, hogy  alulról szerveződő, nyitott, költészeti előadás, költőverseny, ahol az  előadók saját verseiket mondják, megszabott időre (általában három perc  körül), részben meghívott, részben a közönség soraiból kiválasztott  zsűri pontoz, a közönség is szavazhat. Van a slamben egy kis  performance, zene, színház, ritmus és rap, és kurva jó. No ez nem  sikerült, de talán érzékeltet valamit.

A slam történetiségét és műfajiságát szokás  visszavezetni egészen az ókori dalnokversenyekig, a  trubadúrköltészettől, a múlt század eleji dadaistákon át a  beatnemzedékig, de igazából Marc Smith chicagoi munkást és költőt tartják a megalapítójának és névadójának, aki  1984-ben egy jazzkocsmába hívta össze költő barátait, ahol saját  szerzeményeikkel versenyezve, párbajozva kialakultak a slam-estek  keretei. A slam aztán, ugyan kicsit lassabban, mint egy járvány, az  egész világon elterjedt. A hivatalos verzió szerint Magyarországon  2006-ban Petrányi Zsolt szervezésében a  Műcsarnokban volt az első slam-est, ahol amatőr slamesek mérték össze  tudásukat profi költőkkel. Magam is ott voltam, valóban különleges volt,  már maga a hely, a tér, a hivatalos kultúra egyik szentélyében  koncerttel keverve az akkor még szinte csak repetitív és kínrímekkel  variáló szövegek tényleg valami újat hoztak.

Az igazság azonban az, hogy a slam, magával a kifejezéssel együtt már évekkel azelőtt megjelent Budapesten. Gyukics Gábor alakjában. Gyukics Gábor egy költő. Úgy egészben. Hirtelen tűnt fel a  kilencvenes évek végén a magyar költészeti közéletben. New Yorkból jött,  szívesen aposztrofálta magát nyújorki közkönyvtárosnak és költőnek,  Saint Louis-i barátokkal.  Gyukics kezdte el az első slameket rendezni,  ismert költőknek rendezett esteket, ahol a közönségből bárki  felolvashatta verseit. A helyszínek változóak voltak, a Képzőművészeti  Egyetemtől kezdve galériákig, művházakig, klubokig, kocsmákig,  Budapestet kinőve megjelentek a vidéki városokban is.
Az igazi, americum slam valójában egy budapesti,  belvárosi étteremben született, a Kőlevesben, ahol, a később Budapest  Slam Poetry néven szervezett csoportosulássá alakult slamclub tagjai  léptek fel rendszeresen.

A Trafó-beli döntő egyébként pontosan azon az  adrenalinszinten zajlott, ami egy ilyen ittas, füves bulinak megfelel.  Volt nagyágyú a zsűriben (Ladik Kati), a fellépők között (Müller Péter Sziámi), volt híresköltőlánya (Kemény Zsófi), volt egy kis politika (Molnár Péter),  voltak sztárok (ezt komolyan kell venni, egy-egy slamer nagyobb sztár,  mint egy-egy József Attila-díjas költő), voltak spermavételhez hasonló  befőttesüvegek, és sikerült ellopnom néhány szöveget is, amik alább  olvashatóak. Volt a szövegekben egy kis szex, baszott és baszatlanpinák,  „bezárhatom a lábaim”, hiányfarkasok, egy kis vagányság és depresszió,  „félpercnyi köménymagány”.
 



 
 . 
Molnár Pétert, akit már koránál fogva és állandó  ellenzékisége miatt is ováció fogadott, közelről fényképeztem alul.  Gondoltam, én is szabad vagyok, odasomfordáltam a színpad előtt,  pontosan úgy, hogy más is lássa a cipőjét, a ledobott kéziratlapért.  Végül is, ha a költő szabad, az olvasó-hallgató-szóritmussoló is szabad.  És nem pazarol semmit a gépírásra. Rohadt nehéz volt visszakeverednem a  helyemre, fostam is, hogy elfoglalják. De bizakodtam. Végül is, aki  szabad, annak „az ereje a gyengesége”.

 . 
 . 
Süveges Márk Saiid feljön a  színpadra. Áhított csend. Arcához nyúl. Toppant. Toppant. Toppant.  Érzem, hogy itt nincs röhögés. Nincs röhögés. Nincs röhögés. Toppant.  Toppant. Toppant. Csend. Csend. Sóhaj. Toppant. Aztán belekezd.
itt vagyok  nem/ megyek / megyek /  ittvagyok / nemmegyek / szija /szija/ megyek / szomszéd / szomszéd /  szomszéd /ho / va / visz / nek / ho / va / visz / nek  / ho/ va / visz /  nek …marha / marha / vagon / vagon / vakon / vakon / vakon / vagyon /  nagyon / vajon, Vagon / marha / marha / vagyon / vagyon / jön még egy ? …
Voltam már néhány költői versenyen, de ennyire  szervezett, alulról szerveződött, dicsőségorientált rendezvényen még nem  voltam soha. A slam ugyanis jelenleg kis országunk egyetlen olyan  szervezett oázisa, ami működik is. Nem MMA kivénhedt faszokkal, nem Írószöveccség, kapaszkodva az egyetlen  bástyájába, a Bajza uccai székház büféjébe, nem JAK vagy FISZ, amik  ugyan tisztes munkát végeznek, de mégsem tudnak megmozdítani annyi  embert, mint a slam, és nem is a Szépírók Társasága, aminek én is tagja  vagyok, és ahová ezek a fiatalok egyáltalán nem vágynak.
Utánanéztem, a Slam Poetry Magyarországnak arcképpel vállalva 76 tagja van. Lehet, hogy már több. Mindegy.
Szeretném, ha nemcsak éves, hanem havi, heti, napi slamerek is lennének.
p.s.: csak a rend kedvéért, a II. Országos Egyéni Slam Poetry Bajnokság végeredménye:
1. Süveges Márk Saiid
2. Basch Péter
3. Horváth Kristóf Színész Bob
4. Csider István Zoltán
5. Tengler Gergely
p.s.: Ha nem pont azok szerepelnek a képeken, akiket aláböfögtem, bocs. Sűrű volt.
(forrás: vagy.hu,
szerző: Gyulai Csaba)