Barion Pixel
Connect with us

Az Első Magyar Versszínház indulása

A Versmondók és a Momentán Társulat RögvEst Költészet című előadásának ősbemutatójával nyitotta meg kapuit az Első Magyar Versszínház Budapesten, 2008. október 13-án. A társulat a produkciót kifejezetten erre az alkalomra készítette, a Rubophen Versíró Verseny támogatásával. A 10. Kaleidoszkóp nemzetközi VersFesztiválon a Magyar Versmondók Egyesületének régen dédelgetett álma vált valóra.

A Kaleidoszkópon a Versszínház minden este önálló produkcióval jelentkezett.

A RögvEst Költészet ősbemutatóján az alkotás, az érzések megfogalmazása, a logika tudománya és a költészet művészete mozgatta meg a társulatot és a közönséget, pörgős helyzetfelismerések, frappáns szituációk, váratlan megoldások által, az egyetlenegy, a megismételhetetlen hangulatában.


Különleges találkozások eredménye az a Hangzó Helikon sorozatban megjelent album, amelyen Lovasi András énekli Heidl György zeneszerző (eszmetörténész, egyetemi oktató) Lackfi János verseire írt dalait. A kortárs költő és két nemzedéktársa „füstös-merengős, itt-ott egészen amerikai ízű, helyenként jazzel bolondított” produkciót hozott létre, amely a mai negyvenesek keserű-ironikus, de nem reményvesztett világszemléletében fogant. A Kaleidoszkópon a koncertműsor a lemezhez képest újdonságokkal is szolgált, hiszen valódi „szupergroup” állt színpadra. Lovasi András énekelt, Heidl György akusztikus és elektronikus gitáron játszott, a zongoránál az After Crying-alapító, ma már főként akusztikus zenét komponáló és előadó Vedres Csaba ült, gitáron közreműködött az egyébként virtuóz hegedűsként ismert Szabó Attila, a Csík Zenekar prímása, az alapokat pedig két fiatal tehetség biztosította, Drapos Gergő basszusgitáros, valamint Gáspár Gergő dobos. A műsor kiegészült Lovasi András, Vedres Csaba dalaival, valamint Heidl Györgynek a lemezen nem hallható szerzeményeivel.

Kaláka: Nyugat és Nyugat, gyakorlatilag klasszikus a klasszikustól. 2008-ban épp száz éve volt, hogy elindult a Nyugat, amely mára lényegesen többet jelent a folyóiratnál. Az alapítók eredeti célját, a magyar irodalom nyugati szintre emelését ma már érdemükként könyvelhetjük el. A Nyugat hagyományát, szellemiségét felvállalva kortársköltők és írók, színészek, előadóművészek és a Kaláka együttes tartott rendhagyó Nyugat-estet, amely sokkal inkább a jövőre épült, semmint a múltra. A Nyugat költői által elkezdett utat fiatal kortársak folytatták, egy-egy klasszikushoz kapcsolódó saját írásukkal. A klasszikusokat zenében hallhatta a közönség a Kaláka együttestől, ezekre reflektáltak a művészek a jelenlévő kortársak verseivel.

Karafiáth Orsolya is meglepetéssel készült. Első regénye, a Maffia-Klub besorolhatatlan műfajú zenei kísérő albumának koncertjét vitte a versszínházi éjszakába, exkluzív szövegekkel, sztárvendégekkel, az operától a swingen, a ska-n, blues-on át a punkig. A a szerző megírta a regény tizenkét női szereplőjének dalát, és ezek megzenésítéséhez tizenkét zenekart kért fel. A Versszínház keretei közt Kovács Patrícia olvasta a költő verseit, Kovács Rita moderált, és a Lidérc együttes kísért, kísértett, kifulladásig.

Eszenyi Enikő az utolsó pillanatban beteget jelentett (nemcsak a Versszínháznak, valamennyi produkcióját lemondta Budapest-szerte), ez valójában meg sem lepte már a közönséget. Mindig ez van, kivéve a Megasztárt persze (ami két nappal később volt, akkor már jól érezte magát), ahol azért a pénz és az imidzsépítés ereje felülírhatatlanul ott lebeg a Művésznő szeme előtt. Sebaj, Gerendás Péter jött helyette, Őszi sanzon című előadásának ősbemutatóján Faludy György versei éppúgy helyet kaptak, mint az előadóművész saját slágerei. Nagy sikert aratott, és példaértékűen imádta a közönséget, és fordítva is persze.

Győrei Zsolt Udvariatlan szerelem c. előadóestjét Csórics Balázs, Fekete Linda, Horváth Andor és Bakos-Kiss Gábor, a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős musical szakos hallgatói hozták el a Versszínházba. Ha a középkori szerelmesekről csak a kardját csörtető Lancelot jutna eszünkbe, akkor egy kiadósat csodálkozhattunk: olyan merész, vaskos, pajzán, obszcén, fülledt, az érzékiségtől a túlcsordulásig elcsöppenő, játékba szőtt verseket kaptunk, melyek hallatán a hölgyek vére az arcukba tódul, az uraké meg merőben másfelé. Hatalmas sikert arattak.

Végül, ugyancsak a Kaleidoszkóp VersFesztiválon, a Kultilevel marketing nevű frissen kitalált módszerrel árulta a verset Kinizsit Ottó, a digitálisan bejelentkező Németh Kristóf, és a Momentán Társulat. Egy kis háttér-információ: a Multilevel egy marketingrendszer, amelynek lényege, hogy egy adott termék elégedett fogyasztója a terméket továbbajánlja, ezért jutalékot kap, s amennyiben azok, akiknek továbbajánlotta szintén sikeresen továbbajánlják a terméket, azok jutalékából is jutalékot kap. A Versszínházi estén Kristóf az angol akcentussal beszélő verseladó vállalkozó; fordítója, tolmácsolója Ottó, együtt bizonyították a közönség, a Momentán és Huzella Péter aktív részvételével, hogy a vers adható és eladható.

A Kaleidoszkóp VersFesztivál versenyprogramja műfajként fogadta be a versszínházat, amelynek számos hazai és hatáson túli produkció lehetett részese.

         

 

To Top