Budapest Főváros Közgyűlése a Kulturális Bizottság előterjesztésére idén is díjazta a fővárosi színházakban folyó munkát. A legjobbakat ebben az évben is a Színházi Kritikusok Céhe javaslatára tüntették ki: a céh döntött a jelöltekről, az elnökség a teljes tagság bevonásával bonyolította le a véleménynyilvánítást és szavazást. A jelöltállító kör, a legtöbb szavazatot kapók elektronikus szavaztatása, majd a szavazategyenlőség miatti új elektronikus szavazás eredménye után a Főváros Színházi Díjait a 2009/2010-es évadban nyújtott teljesítményük alapján a következők kapják:
A legjobb női alakítás díját az Örkény Színház-beli Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése című előadás Arturo Uija, Kerekes Éva kapta.
Kerekes Éva nagyszabású alakításában Brecht történelmi figurája, a feltörekvő Hitler jelenik meg a színész gazdag eszközei által, mellyel nem az ismert alaki külsőségeire, hanem szellemiségének bonyolult manipulációira, demagógiájának ravaszságaira hívja fel a figyelmet; alakítása révén a hatalom finoman ábrázolt, de végzetes csapdáiba pillanthat a néző.
A legjobb férfi alakításért Kuna Károlyt díjazták, aki Stúdió “K” Színház A Danton-ügy című előadásában nyújtott kimagasló teljesítményt.
Lenyűgöző alakításában Kuna Károly egyszerre mutatja meg Robespierre külvilág felé viselt arcát: a számunkra felfoghatatlan és titokzatos belső törvényeihez körömszakadtáig ragaszkodó sztoikus politikust, és a szoborszerű arckifejezése ellenére a történelmet megélő, gazdag belső élettel rendelkező embert.
A legjobb rendezés díját Koltai M. Gábor kapta a Stúdió “K” Színház A Danton-ügy című előadásáért.
Koltai M. Gábor a francia forradalomról szóló darabból egy mai, intellektuális és emberi motivációkban, szenvedélyekben és szellemi vitákban gazdag előadást rendezett a Stúdió “K” Színház kicsiny, ám változatosan használt tereiben, a nézővel együtt betekintve a történelem alakjainak emberi és ideológiai harcában abba amindenkori pillanatba, amikor a forradalom éppen felfalja fiait.
A legjobb független előadás a Gergye Krisztián Társulata, a Bárka Színház, a MU Színház és a Budapesti Őszi Fesztivál koprodukciójában létrejött Trilógia-tanulmány lett, amelynek Találkozás című része a Bárkán, a Temetés pedig a MU Színházban látható.
Gergye Krisztián Társulata és a Bárka Színház közös produkciója, a Trilógia-tanulmány friss és páratlan fordulat Nádas Péter darabjainak, a Találkozés és a Temetés bemutatóinak történetében. A két felkavaró előadás – a maga sokrétűségében és mélységében – egyenértékű a drámákkal.
A főváros különdíjával a Nemzeti Színház igazgatóját, Alföldi Róbertet tüntették ki a színház megújításáért.
Második évada után Alföldi Róbertnek sikerült Budapest vezető teátrumainak sorába emelnie a Nemzeti Színházat; gazdag, sokféle közönségnek szóló kortárs és klasszikus repertoárjával, megújított társulatával, a közönséggel való modellértékű kommunikációjával újraértelmezte a nemzeti színház fogalmát, és megváltoztatta a problematikus történetű intézményről szóló beszédmódot.
A szeptember 26-i Színikritikusok Díját átadó gálán mindegyik fővárosi díjazott versenyben lesz a kritikusdíjért is.